Wednesday, March 26, 2008

Sayangilah deria pendengaran anda

Tu dia tak abis2 lagi kisah Rang Undang2 Kesihatan Awam ni heheh. Ada pulak cadangan2 kepada ahli2 Yang Berhormat untuk pertimbangkan masukkan peruntukan berkenaan kawalan terhadap penggunaan fon telinga, supaya orang ramai bila guna pemain MP3, MP4 mudahalih dsb tak mengalami penyakit2 yang berkaitan dengan telinga dan otak cth. pendarahan telinga, kanser telinga, pekak badak dsb.

Kalu tengok kat Dunedin ni saja pun memang nampak terutama sekali muda-mudi kalau ke sana sini sorang2 diri tak sah kalu tak ada fon tersumbat kat lubang telinga. Pastu nyanyi sorang2, kuat pula tu siap pejam2 mata lagi sambil berjalan. Majoriti suara ke laut la haha.

Kat Perancis dah ada dah undang2 kawal penggunaan fon telinga ni. Sebab itulah bagi sesiapa yang beli pemain mp3 mudahalih kat Perancis akan mendapati tahap bunyi maksima pemain tu lebih rendah daripada tahap bunyi maksima pemain yang dihasilkan kat negara lain (terutama bagi orang yang dah lalituli dengan pemain bertahap bunyi kapalterbang jet atau jeritan terjun bungee). Malah pemain2 mudahalih daripada negara lain, terutama daripada Jepun dan Korea disyaratkan untuk disesuaikan dengan spesikasi tahap bunyi yang dibenarkan oleh undang2 Perancis sebelum boleh dibawa masuk untuk dijual di pasaran Perancis.

p/s: Kesian tengok budak2 kecil jadi mangsa dibiarkan oleh ibu bapa menggunakan telefon bimbit. Kita yang dewasa ni pun boleh jadi bengang telinga kalau kerap guna telefon bimbit, inikan pula budak2 yang masih lembut dan sensitif organ dalaman telinga diaorang. Lama2 boleh jadi tuli budak2 tak berdosa tu.

Lembah Eglinton

No comments: