Friday, March 21, 2008

This is Helen Clark getting into your pantry huhu

Kenyataan di atas adalah reaksi spontan tuan Tony Ryall, jurucakap kesihatan parti National apabila ditanya tentang rang undang-undang baru yang sedang dibahaskan di Parlimen. Siap sebut "nanny state gone too far" lagi haha. Rang undang2 yang jadi isu itu ialah Rang undang2 Kesihatan Awam (Public Health Bill).

Rang ini disokong penuh oleh organisasi dan pertubuhan kesihatan, tetapi tidak disenangi oleh industri pengiklanan, mana taknya, kalau diluluskan akan bagi kuasa pada kerajaan untuk kawal iklan2 yang menjurus kepada gaya hidup ke arah kegemukan melampau cth. makanan segera tertentu KFC, McDonald, snek tertentu, kerepek tertentu, keropok tertentu dan apa saja yang boleh dikategorikan sebagai makanan segera berkolestrol tinggi. (ada perkataan 'tertentu' tu sebab bukan semua makanan segera berkolestrol tinggi).

Secara umum pula, rang ini akan beri kuasa kepada kerajaan untuk bertindak terhadap aktiviti-aktiviti yang membawa punca kepada obesiti. Dengar cerita ini akan termasuk sekali arak dan keju (hangin gila la bos Captain Cook Tavern heheh).

Sama2 lah kita tunggu bagaimana rupanya kalau rang ini diluluskan menjadi Akta sebab sekarang masih dibahaskan, jadi peruntukannya masih boleh dipinda, disunting, dipadam, ditambah dsb.

p/s: Teringat dulu ada usul2 supaya undang2 yang lebih kurang sama diperkenalkan di Malaysia, tetapi tak jadi.

No comments: