Friday, August 1, 2008

Ucaplah alhamdulillah syukur kita kepada Allah..

hehe mimpi la korang nak tawan pasaraya pujaan den nih hoho

Alhamdulillah pasaraya pujaan ramai (hehe) the Warehouse gagal ditawan oleh dua gergasi pasaraya runcit di New Zealand, Progressive Enterprises (Countdown, Fresh Choice, Supervalue, Woolworths dan Foodtown) dan Foodstuffs (Pak N Save, New World dan 4Square) walaupun masing-masing ada saham seorang sikit dalam perniagaan pasaraya Warehouse. Lelongan pengambilahan tidak dibenarkan oleh Mahkamah Rayuan.

Keputusan Mahkamah Rayuan baru-baru ini membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi tahun lepas, sekaligus mengembalikan status quo kepada keputusan Suruhanjaya Perdagangan yang memihak kepada aspirasi orang ramai, yakni kewujudan Warehouse secara solo sebagai alternatif ketiga akan mewujudkan persaingan sihat dan membantu memastikan harga barang keperluan asas di semua pasaraya terus berada di paras yang mampu beli oleh hamba rakyat.

Tengoklah dalam masa 20 hari ni diaorang nak fail rayuan ke Mahkamah Agung pulak ke tak. Harap-harap 20 hari berlalu tanpa sebarang fail rayuan diterima oleh Mahkamah Agung. Tapi kalau rayuan dibuat jugak, kita hanya mampu berdoa agar Mahkamah Agung memihak kepada keputusan Mahkamah Rayuan.

Pelik kan, perniagaan Warehouse bukanlah gempaq tera mana tapi masing-masing bersaing berebut nak tawan Warehouse. Hehe lepas kerajaan dah tandatangan FTA nih semua pakat nak monopoli pasaran barang buatan China pulak ke nih?

p/s: Teringat muka masam Bill Gates masa mahkamah putuskan untuk pecahkan monopoli Microsoft dalam perisian Microsoft Windows. Kalu tak hari ni takdo harapan la perisian2 lain yang tak mesra Microsoft (atau lebih tepat lagi tak kamceng dgn Bill Gates) nak beroperasi dengan 'selamat' dalam persekitaran Windows. Tengokla apa jadi kat Netscape. Nasib baik jugak la ada geng2 Richard Stall di persekitaran Linux dan perisian sumber terbuka ada.

No comments: