Friday, August 29, 2008

Pemanas gelanggang sebelum PRU

Hoho akhbar sejak dua tiga hari ni berita muka depan mesti tak lari daripada telenovela tuan Winston Peters kita @ presiden New Zealand First. Macam selebriti lah pulak. Akhirnya sebab tak tahan dengan tekanan atas bawah depan belakang, tuan Winston Peters kita pasrah juga. Beliau secara rasmi telah merelakan diriinya digantung sementara daripada jawatan Menteri Luar dan portfolio 2 lain sementara menunggu hasil siasatan SFO (Serious Fraud Office). Puan PM sekarang memangku semua jawatan tu. Kalau Peters bersih, dia akan kembali memegang jawatan2 tu.

Semua ni ibarat pemanas gelanggang sebelum PRU tahun ni hehe.

Tuan Key @ Presiden National @ ketua pembangkang awal-awal lagi dah cakap kalu katakan National menang pilihanraya umum tahun ni, dia takkan buat pakatan dengan New Zealand First. Puan PM mula2 memang dalam dilema; nak tekan Peters tak buleh sebab dia perlukan undian daripada penyokong2 New Zealand First untuk memastikan Labour terus berkuasa dalam pilihanraya kali ni; tak tekan Peters pun tak buleh juga sebab nanti rakyat kata Labour pun bersubahat sama dengan 'kes' tuan Peters kita ni. Tapi lepas dah bincang hati ke hati dengan Peters, 'penggantungan' itu nampaknya jalan terbaik buat jangka hayat Labour dan pakatannya dengan New Zealand First.

Tunggu dan lihat je lah keputusan siasatan SFO. Ni yang akan menentukan talian hayat tuan Winston Peters dalam karier politik di New Zealand ni.

p/s: Bila tengok stail tuan Key sekarang bercakap berdegar2 di Parlimen pasal korupsi oleh kerajaan, terbayang2 pulak stail DSAI masa bidas rang2 undang2 DNA di Parlimen Malaysia semalam. Omong2 nih, tahniah menang PRK Permatang Pauh dan kembali semula ke Parlimen selepas 10 tahun.

Di puncak Gunung Cargill berlatar belakang Blue Skin Bay-Waitati-Warrington

1 comment:

Siti Khadijah said...

Dear Rizal,

Sure miss Dunedin and the people there. My salams to your wife, Kak Kay and Dr. Abdul Rahman.

Wish I could go back and work on my project again.