Friday, August 22, 2008

Jalan pintas

Suka tak kalau kat New Zealand ni, kita tak payah nak berjalan kaki pusing keliling sikit punya jauh nak ke satu destinasi perlancongan (sebab kalau nak ikut jalan pintas alamatnya kena minta izin dengan tuan tanah @ ladang besar kemain sejauh mata memandang)? Padahal destinasi tu dalam peta nampak dekat je dari jalan utama, cuma tak buleh nak terus pintas masuk sebab akan didakwa menceroboh tanah orang. Faham2 sajalah, kat sini biasanya kawasan2 tu akan diapit oleh tanah2 ladang yang bukan kecil keluasannya.

Kalau suka, berdoalah beramai2 agar rang Undang-undang Walking Access yang sedang dibentangkan di sarang lebah @ beehives @ Parlimen New Zealand berjalan lancar dan mendapat sokongan majoriti ahli dewan dan seterusnya cepat2 diluluskan.

Rang undang2 ni, kalau diluluskan, akan memberi kuasa kepada satu badan baru yang diberi nama Suruhanjaya Walking Access, yang akan bertanggungjawab mengenal pasti laluan2 pintas untuk kemudahan orang ramai, dan bekerjasama dengan tuan2 tanah agar membuka sikit ruang dalam tanah mereka supaya orang ramai boleh tumpang lalu. Tanah yang diperuntukkan itu tetap milik tuan tanah, cuma dia kasi kita tumpang lalu je. Kalau kat Dunedin ni, contoh terbaik yang terang lagi bersuluh ialah laluan pintas ke Tunnel Beach melintasi ladang biri-biri (yang ni dulu hasil perbincangan Jabatan Alam Sekitar, Majlis Perbandaran Dunedin dsb dengan tuan tanah). Dengan adanya suruhanjaya baru ni, harap2nya seragam dan selaras la sikit.

Cuma kena sendiri mau ingat aaa, kalau masa dok tumpang lalu tanah orang yang telah diisytiharkan oleh suruhanjaya tu nanti, orang yang lalu tu mengalami kecederaan atau apa2 kerugian, tuan tanah tak bertanggungjawab. Dia sediakan tanah je.

p/s: Kalu kat Malaysia kita pakai konsep easement dalam Kanun Tanah Negara. Yang ni dasyat sikit. Kalau orang dok lalu lalang buat jalan pintas dalam tanah kita, pastu kita pulak dok senyap ja tak kata apa2 pun, lepas 10 tahun kalau kita tetiba nak halang mereka lalu, mereka ada hak untuk mengekalkan laluan tersebut kalau laluan alternatif mendatangkan kerugian kepada mereka. Kalau kita nak halang jugak, kita yang kena bayar ganti rugi kepada mereka. Dalam undang2 kita ada satu konsep "equity does not assist someone who sleeps over his rights".

Laluan ihsan merentasi ladang ke Tunnel Beach

No comments: