Monday, August 18, 2008

Kelincahan tuan Kunci dan kelicikan kuda Trojan

Perghh bukan main lincah lagi bak lipas kudung Tuan Kunci kita @ John Key @ presiden parti Nasional @ yang menyimpan harapan tinggi menggunung nak jadi PM, masa dia datang berkempen kat Dunedin baru-baru ni. Siap tawaf George Street masuk ronda2 Meridian Mall lagi. Lagi dasyat masa masuk kedai gunting rambut siap boleh tolong jawab telefon bagi pihak tuan kedai atur temujanji dengan pelanggan yang nak datang bergunting lagi.

Tapi yang kurengnya ucapan berdegar2 dia tanpa teks mula2 nampak dasyat tapi lepas tu yang mendengar mula terasa dejavu, terutama sekali wartawan2 yang buat liputan masa dia berceramah kempen kat Auckland hari tu. Mana tak dejavu, ucapan kitar semula beb, pari materia lagi (sebijik2 perkataan dihafal daripada teks ucapan masa kat Auckland). Apa punya turr ni tuan Kunci!

Kepakaran tuan Kunci masa jawab soalan wartawan sama saja macam ahli2 politik yang lain: lain ditanya lain yang dijawab. Kalau ditanya soalan yang jawapan akan kena batang hidung sendiri, mahir memanipulasikan jawapan sehingga orang ramai hilang terus tumpuan kat persoalan dalam soalan tapi jadi teruja pulak dengan jawapan yang menutup jawapan yang sepatutnya. Yang ni tuan Winston kita lagi mahir la kot hehe.

Antara soalan2 panas ialah isu Kiwibank. Ini semua berpunca dari tuan Inggeris (Mr. English), orang kamcing tuan Kunci yang capoi mulut dok sembang pasal nak jual Kiwibank kalau parti National menang pilihanraya nanti. Kecapoiannya itu sebab masa dia tengah borak tu dia berada dalam majlis makan2 anjuran Parti Nasional, jadi dia dok ingat apa yang dia borak tak lepas la keluar. Malangnya ada pulak kuda trojan kat dalam tu. Esok harinya pita rakaman kata2 dia dah sampai ke tangan media. Lepas tu sekejap saja dah masuk rangkaian internet. Huhu. Siapa la agaknya kuda trojan dalam Parti Nasional ya? (masa ni terbayang muka Ezam M. Noor & Abd Ghani Haron kejap hoho)

p/s: ada sorang kawan Kiwi saya kata: "Daripada hidup di bawah parti Nasional, lagi baik kami orang2 Kiwi berhijrah beramai2 ke Australia jadi orang asli kat sana." Ni bukan saya yang kata, kawan saya yang kata huhu.

foto yang paling saya suka, sebab imej Echo kat atas bangunan dalam Christchurch Art Centre tu nampak macam lukisan timbul dari langit. Cayalah Neil Dawson!

No comments: