Thursday, November 6, 2008

Barack - Berkat?

Seperti yang telah dijangka, kolaborasi Barack Obama dan Joe Biden @ Obama+Biden menang dengan majoriti undi yang sangat besar. Mulai daripada saat ini, rakyat Amerika Syarikat yang berada di luar negeri sudah tidak malu nak mengaku sebagai rakyat Amerika, Lepas ni tak ada la rakyat Amerika yg kena soalan cepumas cth. 'Ada bom siapa2 tak baru2 ni?' 'Ada perancangan nak perang kat mana2 ke dalam masa terdekat ni?" 'Kenapa presiden bush korang bengap sangat?" 'Apa yg korang dengki hijau sangat kat Iran hah?' 'Korang ingat korang hebat sangat' dsb...;) Ada sorang kawan saya anak dia sampai malu nak mengaku asal dari Amerika, takut kena kutuk. Sekarang ni dengan bangga nak war2kan diri sebagai warga Amerika. Tapi buat masa ni la. Kalau Obama pun menjurus ke arah kesemakan @ ke'Bush'an di kemudian hari, tak tau la apa nak jadi pulak hehe. Ahli politik ni semua pandai bercakap, tindakan kemudian kira.

Perenggan atas 'there is not black america and a white america... there's the united states of america' tu macam pernah dengar je kat Malaysia heheh tapi dengan perkataan yg lain tapi membawa maksud yg sama: 'tiada melayu malaysia,tiada cina malaysia, tiada india malaysia...bla bla.. yg ada ialah Malaysian Malaysia'. Obama tiru slogan DAP? Teringat kata2 mendiang Abraham Lincoln : 'government of the people, by the people, for the people' tiru slogan Anwar Ibrahim: 'kerajaan untuk rakyat'?"Kebetulan je ni haha.

Memandangkan Pak Bush gagal sehingga kini mengesan di mana lokasi Osama bin Laden, mungkin dengan kombinasi Obama Biden yg hampir2 mirip nama pemimpin Al Qaeda itu mampu merungkai permasalahan tersebut? ..;) Siapa2 saja yg berada di puncak kuasa Amerika akan sentiasa pro-Israel, cuma pendekatan je lain2. Bush lelaki gasar sikit, tak buleh tolak ansur , Obama lelaki budiman sikit apa2 pun buleh bincang, tapi apa jua berlaku ISRAEL TETAP BERTAUT DI HATI dan OSAMA TETAP AKAN DICARI. Ni belum apa2 lagi Obama dah sebut pasal kemungkinan serangan di kawasan Pakistan jika kerajaan Pakistan gagal menangani punca keganasan yg menular ke Afghanistan? Itulah pasal beria2 nak tarik keluar askar dari Iraq, bukan terus tarik bawa balik ke Amerika, tapi tarik keluar Iraq sumbat masuk Afghanistan heheh. Iran? 'kita akan cuba bincang' 'Korea Utara? 'kita akan cuba bincang?' Kalu bincang tak makan2 jugak? Nak tiru Bush atau nak abaikan saja Iran dan Korea Utara atau nak cuba pendekatan lain pulak? Iran musuh ketat Israel tu heheh.

Apa2 pun, kita kena bagi peluang kat Obama dan Biden untuk tunjukkan kat dunia yang sekurang2nya di mata kasar, mereka tidak seganas Bush. Tahniah Obama & Biden.

No comments: