Monday, November 3, 2008

Bahang PRU 2008

Hanya tinggal beberapa hari saja lagi sebelum Pilihanraya Umum (PRU) New Zealand. Hari Sabtu ni (8 November) org2 Kiwi akan berbondong2 ke pusat undi untuk mengundi calon2 pilihan mereka. Baca: Jumlah orang yg 'berbondong2' pada tahap pengiraan org Kiwi hanya beberapa titis air di dalam parit daripada jumlah orang yg 'berbondong' pada tahap pengiraan org Malaysia semasa PRU. Di New Zealand ni, seribu dua tu dah kira tahap ramai dah tu. Kalau di Malaysia, puluh ribu baru buleh dikira ramai. Mana taknya, di Malaysia jumlah penyokong dari luar yang datang mengiringi calon pun kurang2 mesti 4 angka. Hoho.

Hari2 menjelang PRU berjalan dengan agak tenang, kecuali dua tiga iklan2 berapi kat media cetak dan elektronik. Tapi daripada segi ketelusan penulisan kewartawan tu memang nampak terserlah, sebab semua media arus perdana termasuk TV1, TV2 dan TV3 bagi liputan sama rata untuk semua calon tanpa mengira fahaman politik. Dalam banyak2 iklan kempen di TV, saya secara peribadi suka iklan 'dua John Key' ni:



Untuk berlaku adil pada John Key @ Tuan Kunci kita, tengok la iklan ni:



Suasana kemeriahan PRU seperti di Malaysia tiada langsung di sini. Perang poster dan banting sampai penuh tiang elektrik dan segala macam tiang tak wujud kat New Zealand, yg ada cuma papan2 tanda mini daripada kayu dengan nama calon, parti dan motto.

Bila tengok video Helen Clark terpeleot masa tengah berkempen kat kompleks beli belah baru2 ni, kalu tanya orang yg percaya benda2 khurafat akan kata "hah ni petanda Parti Buruh nak jatuh la ni...!" Tapi tabik spring jgak la untuk Puan Clark, lepas jatuh dengan selambanya bangun dan berlagak macam tak ada apa2. Macho ni dia nih!





p/s: Hari Selasa ni PRU Amerika Syarikat. Dalam hari Rabu ni buleh la kita tahu siapa pulak Ketua Polis Dunia kali ni: Obama / McCain? Saya tak tahu macam mana kecenderungan orang Malaysia terhadap calon Presiden USA kali ni, tapi kalau nak buat analogi berunsur satira, cuba tanya orang Malaysia yang berbangsa Melayu: "suka tak kalau bangsa lain selain daripada orang Melayu jadi Perdana Menteri?" Kalau jawapannya ialah ya, buleh la buat analogi orang tu berpihak pada Obama. Tapi kalau jawapannya tidak tetapi masih berpihak pada Obama, ada pelik sikit lah. Heheh apa punya merepek satira ni!

No comments: