Saturday, April 19, 2008

Perang Sudah Bermula

Masih belum reda nampaknya kemarahan Menteri Luar, Winston Peters, berhubung perjanjian FTA antara New Zealand dan China. Siap buat iklan dalam suratkhabar lagi dengan tema "inilah masanya untuk kita memiliki New Zealand semula" setelah sekian lama 'tergadai' ke tangan orang lain. Kata Winston, sanggupkan org Kiwi melepaskan lapangan terbang Aukland ke tangan bangsa asing? Sanggupkan org Kiwi membiarkan New Zealand ditelan oleh kuasa besar macam China? Winston berdegar2 berceramah di sana sini sejarah dah membukitkan apa2 perjanjian antara negara kuasa besar macam China dengan negara lain akan berakhir dengan insiden2 berat sebelah.

Lagi Winston hangin satu badan bila kerajaan cadang nak pinjam bawa masuk anggota2 polis dari Singapura ke sini. Alasan kerajaan ialah antara kesan FTA ialah pihak China akan menghantar lebih kurang 1800 tenaga profesional ke sini. Jadi New Zealand perlukan satu pasukan polis khusus untuk menangani apa2 masalah berbangkit di kalangan komuniti tenaga profesional ini. Mungkin sebab kumpulan 1800 ni tak tahu berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris la kot. Winston radang sebab kalau begitulah kesnya macam mana tenaga pro ni nak berinteraksi/bekerjasama dengan orang2 di sektor awam dan swasta dan masyarakat setempat.

Asalnya dalam pemilihan pasukan polis tu, pihak kerajaan ada beberapa pilihan utama: Malaysia, Indonesia dan Singapura. Polis China memang tak boleh pakai kat sini takut nanti asyik menangkan rakyat China tu je. Polis Taiwan pulak takut nanti asyik cari salah rakyat China tu je. Polis Malaysia dan Indonesia takut nanti asyik... hmm malas nak cakap apa2 (a lu pikir la sendiri, bak kata Nabil Raja Lawak Astro heheh). Senang cerita ambil polis Singapura.


p/s: Kalau tuan Winston ni menteri kat Malaysia dah lama kena tatacara Whip, jawatankuasa disiplin parti dsb. Silap haribulan buleh kena gantung/tendang dari kabinet. Hehe. Tambah2 lagi Winston ni bukan ahli parti Buruh (Labour). Dia Presiden parti "New Zealand Dulu / Pertama" (NZ First) yang ada pakatan dengan Buruh untuk membentuk kerajaan. Tapi bukan dalam formula yang dipakai oleh Barisan Nasional sebab Labour dan NZ First bukan komponen2 dalam satu parti besar. Pakatan je. Lebih kurang macam Pakatan Rakyat (PAS/PKR/DAP) kat Malaysia la.

Piopiotahi / Milford Sound

4 comments:

muhd_abduhu said...

salam en rizal

salam ziarah dari bekas student administrative law ukm 2001.

buat phd tentang apa ?

Rizal said...

Waalaikum salam.

Saya buat phd dalam undang2 komputer "Efficiency of legal mechanisms in handling the invasion of malwares, badwares and bad cookies."

Boleh saya tahu siapa ni?

muhd_abduhu said...

mohd zulkhairi, 98-02..boleh tengok gambar saya dengan ust nasharuddin dalam blog..

muhd_abduhu said...

Aritu terjumpa ust nasa x sengaja masa makan tghari di restoran cina muslim kat usj9.dia ada perjumpaan dgn wakil HAMAS.

best ye smbung blaja..sy dh 5 tahun practise.dh terasa lain macam pun ada..